Yo brother in tha hood

2009 juni 2
tags:
by Prosalosa

Busser barna ut av ghettoenPå forsiden av Dagsavisen i dag står det følgende: “Busser barna ut av ghettoen. På østkanten i Oslo har innvandrerne begynt å ende barna sine til skoler i rikere, hvitere deler av byen”. Artikkelen er forsåvidt grei, men min umiddelbare tanke er: Ghetto? Det hørtes nå voldsomt dramatisk ut, er det Per Sandberg som er gjesteredaktør i dag?

Videre. En ghetto er i nyere betydning definert slik av Norgeslexi: “Betegnelsen brukes nå også mer generelt om bydeler hvor en bestemt etnisk gruppe dominerer, og hvor segregeringen (isolering) bunner i sosial og økonomisk diskriminering heller enn i juridiske tvangsmidler.” eller av Wikipedia: I overført betydning beskriver en getto et område der fattige mennesker, ofte av en spesiell etnisk opprinnelse, bor av økonomiske, etniske eller politiske årsaker. Caplex: I nyere språkbruk: avgrenset boligområde hvor det bor en spesiell folkegruppe.

Hvis vi tar det første kriteriet, at en ghetto må være fylt av mennesker av en spesiell etnisk opprinnelse, så gjelder vel dette underforstått ikke hvite mennesker (som aaldri er etnisk, bare normalt, liksom), med mindre de er jøder som altså bodde i de første ghettoene under krigen.

Oslo vest, er det ikke en ghetto? Om det ikke er folk av  spesielt etnisk opprinnelse, så kan man likevel hevde at det eksisterer et visst stammespråk. I Norgeslexi sin versjon er nå sannelig Oslo vest en ghetto, for her er det en spesiell etnisk gruppe som dominerer, og denne segregeringen bunner også i sosial og økonomisk diskriminering. Av andre, riktignok, som ikke har råd til å flytte over, men likevel. Og når norsk litteratur er en ghetto, så er nå dette ikke så søkt. Likevel hadde det jo vært pussig å kalle Oslo vest for en ghetto. En overklassegutt kan flytte til en ghetto, men et overklassested kan aldri bli det. (Eller?)

Rart man bare kaller områder med utlendinger for ghetto. Man ser jo for seg så mange ting når man snakker om ghettoer også. En ghetto er liksom litt kriminelt, litt gjenger, litt interne koder der alle utenfra blir banket. En ghetto er et ladet uttrykk fylt med negative assosiasjoner. Apropo debatten rundt å bruke uttrykket drittjobb om folk sine yrker, så er det litt friskt å stemple folk som bor på østkanten som ghettofolk. (Burde jeg si yo! istedenfor hei?)

Men ghetto meg her og der, det er mulig det er bare meg som reagerer på måten man betegner bydeler i Oslo på, men dette glir i mine øyne inn som en del av FrPs velregisserte valgkamp. Det må være kult å danse på bølgene.

  1. 2009 juni 2
    Eivind permalink

    Tja. Jeg synes ordet ghetto passer brukbart for å beskrive endel av de problemene det kan medføre når en bydel blir fullstendig dominert av en gitt befolkningsgruppe jeg, og ja, jeg er enig i at man godt kan snakke om en “oslo-vest-ghetto”.

    Når Hersleb skole har 94% minoritetsspråklige elever, så blir det i praksis et problem. Hvor skal barna lære norsk dersom de har utenlandske foreldre, og går på en skole sammen med andre barn som HELLER ikke kan norsk ? Da er det ikke så merkelig om omlag 1/4 av elevene som sokner til skolen søker seg til andre skoler.

    Jeg synes “avgrenset boligområde hvor det bor en spesiell folkegruppe.”, det er tross alt ikke 95% minoritetsspråklige hverken i Norge som helhet, eller i Oslo generelt, så det *er* en rimelig spesiell folkegruppe.

    Det som er kjedelig er at det etter et hvist punkt blir selvforsterkende; de få som ikke er minoritetsspråklige hører gjerne med til dem som sender barna på skoler andre steder, eller rett og slett flytter. Og jeg kan sågar godt forstå det, til tross for at jeg tilhører dem som mener vi burde ha *mer* innvandring til Norge, ikke mindre.

  2. 2009 juni 2

    Hei Eivind. Jeg motsier deg ikke i selve saken, og det var ikke poenget mitt. Mitt problem er med bruken av ordet ghetto. Da er vi kanskje uenige, men jeg mener ordet ghetto bringer med seg flere karakteristikker enn kun at en bydel er dominert av en befolkningsgruppe. Når Oslo vest sjelden eller aldri blir omtalt som en ghetto er det litt av poenget mitt.

    Jeg mener også at når Dagsavisen slår fast at halve Oslo er en ghetto så hjelper dette FrP sin valgkamp godt på vei. Man kan jo forøvrig også lure på om fortellingene om østkanten fungerer myteskapende i seg selv. Jeg har hørt om flere som er redd for å dra til f.eks. Grønland, hvorfor er man redd for et sted man aldri har vært?

  3. 2009 juni 2

    Hei prosalosa!

    Veldig bra tema! Dette ghettobegrepet er uansett ikke enkelt å avgrense. På folkemunne fungerer det om Oslo Øst synes jeg. Vi bor i Norges mest segregert by og det er klassiske levekårsforskjeller mellom øst og vest som mange vil si er betydelige.

    Når det gjelder å bruke ghettobegrepet på trykk i en avis, da blir det litt voldsomt og litt malplassert. Særlig fordi det er så mange ulike definisjoner på ghettobegrepet. I begrepets strengeste forstand er det et sted der lovlige myndigheter har mistet grepet og det hersker en stor grad av indre selvjustis. Dette henger sammen med at ghettoer er befolket av grupper som skiller seg fra majoriteten (i et land eller by)

    Min foreleser om dette emnet på UiO elsket å hente fram det han kallte ‘den franske ghettoen på Frogner’. Der har man mange av parameterene på plass som høy konsentrasjon franske i befolkningen innenfor et begrenset området, samt egne franske skoler, franske bakerier og butikker og så videre..

    Men overskriften i Dagsavisen er kostelig. Oppsiktsvekkende. Mildt sagt.

  4. 2009 juni 2
    Eivind permalink

    Joda. Man kan jo godt kalle det noe annet enn Ghetto, dersom man er bekymret for at det skal skape assosiasjoner som rent faktisk er feil.

    Men samtidig så er det jo noe av poenget til Dagsavisen da — at det å bo i en Ghetto har negative sider, og altså i dette tilfellet at endel av de som bor der ønsker å gi barna en bedre start i livet ved å sende dem på skole en annen plass enn der de bor.

    Det i seg selv synes jeg egentlig er rimelig bekymringsfullt.

    Men for all del, man kunne godt ha sagt “Busser barna til ‘norske’ skoler”, om det hadde passet deg bedre. Ikke sikker på om det hadde gavnet Frp noe mindre, dog.

  5. 2009 juni 2

    Hei på deg! Det er et veldig godt poeng med at ting man sier og hva som står i en overskrift får forskjellig kraft, og at selv om det ene kan være greit så er det faktisk ikke alt som passer seg på trykk i enhver sammenheng. Kanskje det er Dagsavisen som prøver å komme seg bort fra stempelet som Norges kjedeligste avis?

    Egentlig syns jeg det skjærer alle over en kam (haha, godt uttrykk!) når man kaller hele Oslo øst for en ghetto også. Det er vel enkelte bydeler som skiller seg ut, og når man snakker om en ghetto på østkanten er det vel mindre realitetsbeskrivelse og mer en beskrivelse av hva man ikke ønsker? Hvertfall om man tar den strenge definisjonen på ordet. Med de “bredere” definisjonene er det helt sikkert massevis av ghettofisering rundtomkring i Oslo øst, men da må man vite hvilket språk man snakker – hollywoodsk eller en beskrivelse av at det er høy prosent av innvandrere på Holmlia. Kanskje likegreit å unngå hele ordet (hvertfall i den seriøse debatten), tenker nå jeg. Så er det kanskje lettere å konsentrere seg om levekårsforskjellene også.

    Peace out fra ghettoen.

  6. 2009 juni 2

    E: Det hadde passet meg bedre:) Kanskje vi skulle laget et ghetto-oversiktskart, sånn at vi kan få avklart litt grenser. Så kan vi ta søndagsturen til ghettoen istedenfor den kjedelige østmarka.

Skriv et svar

Note: You can use basic XHTML in your comments. Your email address will never be published.

Subscribe to this comment feed via RSS